З 1 січня поточного року набрав чинності новий Порядок реєстрації нерухомості на території України. Розглянемо деякі нововведення і як вони відіб’ються на власниках нерухомості.
- Свідоцтво про право власності скасовано. Тепер отримати підтвердження права на нерухомість можна буде в мережі Інтернет.
- Реєстрацію нерухомості тепер проводять нотаріуси без обмежень.
Основною зміною став момент, що при реєстрації нерухомості або землі свідоцтво видавати не буде. Володіння підтверджується тепер рішенням реєстратора про реєстрацію права власності на нерухомість. Оформляється воно в електронному вигляді. Момент з якого вважається реєстрація права настає при публікації такого рішення на порталі Мін’юсту України. Власник також має право отримати рішення та на паперовому носії, але варто відзначити, що на ньому не буде стояти печатка та підпис реєстратора.
Цей момент є прогресивним, але населенню пенсійного віку складно буде зрозуміти, що право власності на нерухомість підтверджується просто роздруківкою.
Зручним стала можливість вільного доступу до реєстру на порталі https://kap.minjust.gov.ua/. Адже перевірити інформацію тепер можна за якою нерухомості на території України. Для цього достатньо тільки пройти реєстрацію на сайті.
Плюсом стала можливість оформлення через нотаріуса не тільки нерухомості, у відношенні якої виробляються нотаріальні дії, а й інші операції. Подати документи стало можливо і через послуги адміністративних центів.
До позитивних моментів можна віднести і можливість оскаржити дії реєстратора в Мін’юст або територіальні органи, а не тільки в суді.
Є побоювання, що через скасування документів з мокрими печатками посиляться рейдерські атаки на нерухомість. Будемо сподіватися на хороший рівень безпеки баз даних реєстру. Шахрайство можна повністю виключити, адже є ймовірність що будь-хто зможе отримати цифровий підпис нотаріуса або реєстратора, але навряд чи такі випадки стануть масовими.
Порадимо власникам нерухомості перевіряти свої дані в реєстрі, а якщо їх там немає щось внести.