Технічна інвентаризація, технагляд, техобстеження,
реєстрація права власності, експертна оцінка,
дозвільні документи на будівництво,
комплексне обслуговування підприємств.

м.Київ, бул. Л.Українки, 26А, Печерська
+38(050)7420430 +38(097)1918808
м.Київ, вул. О.Кошиця, 4, Харківська
+38(050)7420430 +38(097)1918808
btiadvokat@gmail.com

Як оформити право власності на будинок, квартиру

Ананьєв Євген Олександрович
Ананьєв Євген Олександрович
+38(095)1425434
texinventarizacija@gmail.com

Оформлення права власників на майно в Україні з 2016 року проводиться в іншому, ніж раніше форматі. Новий порядок оформлення в країні набув чинності з 1 січня. Відповідні зміни до чинного раніше законодавства були внесені Верховною Радою ще в 2015 році. Сталося це в листопаді. Багато в чому всі ці зміни пов’язані з прийняттям рішення про децентралізацію влади в країні. Серед внесених змін:

  • Скасування видачі свідоцтв, які підтверджують право власності, на паперових носіях, що містять в собі засоби захисту.
  • Зміна способу державної реєстрації. Тепер вона проводиться через мережу Інтернет.
  • Зняття обмеження на реєстрацію нерухомості. Оформити право власності на квартиру або будинок стало можливим тепер і у нотаріуса.

 Оформлення права власності на нерухомість

Яку нерухомість в Україні необхідно реєструвати?

Реєстрація прав власності в Україні проводиться щодо земельних ділянок і об’єктів нерухомості, розташованих на них, якщо їх неможливо перенести в інше місце не заподіявши шкоди об’єкту і не втративши в його вартості.

Тепер не потрібна реєстрація прав власності на малі архітектурні форми, тимчасові споруди навіть, якщо вони носять капітальний характер, а також на корисні копалини і рослини, що знаходяться на земельному наділі.
Куди подавати заяву про реєстрацію прав на нерухомість?

Оформлення права власності в Києві і Україні можна провести у двох суб’єктів:

  1. У нотаріуса. Тут можна реєструвати всі види операцій з нерухомістю незалежно від місця його знаходження та розташування об’єктів нерухомості.
  2. У центрі надання адміністративних послуг, звідки документи у подальшому передають на розгляд державному реєстратору.

Чи можуть зникнути дані про право на власність з державного реєстру?

В електронному вигляді реєстр почали вести в Україні ще з 2013 року. З тих пір нотаріуси мають доступ до двох реєстрів прав – речових та власності. На думку фахівців, імовірність втрати електронних даних вкрай мала. В архівах завжди можна знайти документи, які подавалися власниками нерухомості при оформленні прав на їх володіння реєстратору.

У власників на руках повинні бути документи, що підтверджують їх права. Зберігати ці папери в цілості – обов’язок кожного власника майна. Зайвий раз підстрахуватися нікому не завадить.

Слабкі місця існуючої форми реєстрації прав власності

Електронний документ про право власності на нерухомість в Києві та Україні відкриває лазівку для рейдерських захоплень. Багато правознавці вважають, що відсутність навіть найпростіших ступенів захисту на документах дає великий простір для можливих варіантів створення схем шахрайства. Не виключена можливість і втрати електронних даних в ході хакерських атак. Навіть найзахищеніші бази електронних даних піддаються їм із завидною регулярністю.

У країні стало зростати, як гриби число агентств нерухомості, які пропонують квартири громадян похилого віку за смішні ціни. Єдиною умовою купівлі такого житла є необхідність очікування смерті його власників. Літні громадяни – власники нерухомості підписують договори ренти, на підставі яких їх квартири або будинку після їх смерті переходять новим власникам. Знайти таких самотніх людей похилого віку по відкритій базі реєстру майна не становить ніяких труднощів.

Чи потрібна повторна реєстрації прав власності на нерухомість?

Новий порядок оформлення прав власності на нерухомість не передбачає повторну її реєстрацію для зареєстрованих прав до 1 січня 2013 року. Всі вони є дійсними. Об’єкти нерухомості, які не внесені до реєстру, будуть потрапляти в нього при подальшій зміні власника.

Навіщо були введені зміни в існуючий раніше прядок реєстрації нерухомості?

Вносячи зміни в закон про порядок реєстрації права власності на нерухомість, Кабінет Міністрів переслідував кілька цілей. Головним завданням, що стояло перед ним, було відкриття доступу до інформації для всіх жителів країни, а також підвищення ступеня комфортності процедури оформлення своїх прав. Кожна людина, не виходячи з дому, може перевірити відомості про свою власність. Така форма реєстрації може розцінюватися, як форма боротьби з корупцією. Тепер приховати від громадськості свої квартири і будинки не вдасться нікому.

Будь-який нотаріус може здійснювати операції з реєстрації прав власності на нерухомість при зверненні до нього власника. Раніше у нотаріуса проходило оформлення угод лише в рамках нотаріальних дій. Всі дані реєстру тепер розміщені на сайті Міністерства юстиції. Отримання відомостей про власника майна платні. За електронний доступ до інформації доведеться заплатити 17 гривень (+ 3 грн. складуть банківські послуги), а за паперову виписку – 34 гривні (+ комісія банку, в якому здійснюється платіж).

Документи, що дозволяють оформити право власності на квартиру або будинок

Кожен власник майна повинен мати крім виписки з реєстру документи, що підтверджують право на нього. До таких паперів відносяться договори купівлі-продажу, дарування або довічного користування житловим приміщенням. Всі вони повинні бути завірені нотаріусом. В цей же список входять свідоцтва про право на спадщину, володіння часткою у спільній власності, купівлі на аукціоні, рішення судів, житлових комісій і т.п.

Як оформити право власності на будинок або квартиру в Україні іноземцю

Чинне законодавство України дозволяє іноземцям купувати в країні нерухомість і землю, але в цьому питанні свої тонкощі. Оформити право власності на будинок або квартиру, можна маючи посвідку на проживання або ж оформити по паспорту своєї країни. Вік іноземця повинен бути не менше 18 років і перебувати на території країни він повинен абсолютно легально.

Для того щоб купити право власності іноземцю доведеться подбати про легалізацію своїх документів в Україні. Ця процедура включає переклад необхідних для здійснення угод паперів на українську мову. Він повинен бути зроблений професійним перекладачем і завірений нотаріусом.

Не можна буде оформити право власності на будинок або квартиру без ІПН. Отримати іноземцю його можна в будь-якій районній ДПІ або ДПА в Києві. Цей документ буде потрібен при оформленні угоди з нерухомістю у нотаріуса. Знаходження іноземного громадянина в шлюбі покладає на нього обов’язок узгоджувати свої великі покупки з чоловіком/дружиною. При реєстрації угоди буде необхідна їх згода на придбання нерухомості в Україні. Без неї придбати право власності не можна.

Оформити право власності на квартиру або будинок можна відразу на кілька іноземних власників. Закон не забороняє подібних угод.

Де можна оскаржити дії реєстратора?

Діючі в даний час нормативно-правові акти в частині оформлення права власності ще не приведені у повну відповідність один з одним. Такий стан справ може призвести до різного трактування деяких питань. На практиці виникають випадки, що вимагають втручання третіх осіб.

Оскаржити неправомірні дії реєстратора можна різними способами. Один з варіантів – звернення до Міністерства юстиції. Вирішити суперечливе питання можна і у територіальних органах Мін’юсту, а також в судовому порядку.

Які податки доведеться сплатити?

Купуючи нерухомість у власність в Україні доведеться заплатити податки. Державне мито за вчинення нотаріальних дій складе 1 % від вартості угоди. Поки це мито не буде сплачено, нотаріус угоду не завірить. Послуги нотаріуса за оформлення угоди в цю суму не входять.

Резиденти України оплачують додатково до цього мита 15 % від своїх доходів, отриманих на території України, нерезиденти – 23 %. Від цих платежів звільнені інваліди ВВВ, I і II групи та постраждалі внаслідок Чорнобильської аварії, а також деякі інші категорії громадян, які потребують соціальної підтримки держави.
Обов’язковими є платежі до Пенсійного фонду України. Вони становлять 1 % від суми угоди.

Як проходить оформлення права власності в Києві і Україні

Реєстрація права власності проходить в кілька етапів. В Україні порядок проведення процедури визначений статтею 18 Закону про державну реєстрацію, який був затверджений Постановою Кабінету Міністрів № 553 від 23.08.2016 року. Оформити право власності на будинок або квартиру можна маючи певний перелік відповідних документів. Процес починається з їх збору та звернення в подальшому до нотаріуса або державного реєстратора. У перелік необхідних документів входять:

  • Заява, заповнене у встановленій законом формі. Складається вона в двох примірниках. Обов’язковими реквізитами для заповнення є повні відомості про заявника. Один бланк документа з відміткою про його прийняття залишається на руках власника нерухомості, інший у реєстратора.
  • При оформленні прав у нотаріуса буде потрібен ідентифікаційний код заявника.
  • Обов’язковим для пред’явлення реєстраторові або нотаріусу є паспорт. Без нього не укладається ні одна угода. Оформлення права власності на нерухомість проводиться тільки при наданні цього документу.
  • У пакет документів збираються тільки їх оригінали. Вони повинні підтверджувати права на будинок, квартиру або земельну ділянку. До таких документів відносяться технічний паспорт на нерухомість і державний акт на землю із зазначеним у ньому кадастровим номером.
  • У тому випадку, коли оформлення права власності на нерухомість здійснюється третіми особами, необхідна довіреність. Вона повинна бути завіреною у нотаріуса.
  • Підготовлений пакет документів не буде прийнятий без надання квитанції про сплату державного мита. Пільговики, звільнені від його сплати, надають довідки, що підтверджують їх права.

У разі якщо в отриманні документа про право власності буде відмовлено, сплачене за реєстрацію мито не буде повернуте заявнику. Оформити документ про право власності на нерухомість в Києві та Україні можна протягом 5 робочих днів.

За оформлення права власності в Києві і в Україні доведеться заплатити 10 % від мінімальної зарплати в тому випадку, якщо процедура займе 5 днів. У тому випадку, коли реєстрація права власності буде зроблена за 2 дні, за неї доведеться заплатити суму в розмірі 1 мінімальної зарплати. Оформити право власності на будинок або квартиру можна і в більш короткі терміни. За оформлення реєстрації протягом доби потрібно буде заплатити 2 мінімальні зарплати, за 2 години – 5 мінімалок.

Такі ставки не поширюються на отримання документа про право власності на підприємства, які продаються як єдиний комплекс. Розмір мита на таке оформлення значно вище. При оформленні документів для реєстрації права власності необхідно бути дуже уважним. Відповідальність за недостовірність даних лежить на заявнику.

Отриманим документам реєстратор присвоює номер черговості розгляду заяви. Перш, ніж оформити право власності на квартиру або будинок, документи проходять експертну перевірку. При виявленні помилок і неточностей, в реєстрації прав власності на землю або нерухомість може бути відмовлено. З прийнятим реєстратором рішенням можна ознайомитися в електронному вигляді.

При позитивному рішенні реєстратор створює розділ в реєстрі прав. Документ про право власності на нерухомість в Києві і в Україні тепер не видається в паперовій формі. Він має тільки електронний вигляд.

Замість нього можна отримати виписку з реєстру. Вона являє собою звичайну роздруківку на принтері на папері формату А4. Роздрукувати такий документ можна самостійно з веб-порталу Мін’юсту. Документ про право власності на нерухомість в Києві та в Україні не має підписів і печаток навіть в тому випадку, коли видається офіційним реєстратором.

Не потрібна подача кількох заяв, якщо власник хоче одночасно оформити право власності на будинок, квартиру і земельну ділянку. Відомості про власність в Україні є відкритими. Оскаржити дії реєстратора можна в судовому порядку.

Напишіть нам